Δευτέρα 10 Αυγούστου 2015

Κλοπή μετάλλων στους Γερμανικούς Σιδηρόδρομους

Από μια πολύ ενδιαφέρουσα ανάρτηση του συναδέλφου μηχανικού κου Τάσσου Λαμπρόπουλου στο Facebook διαβάσαμε το παρακάτω πολύ ενδιαφέρον άρθρο και επιχειρήσαμε να αποδόσουμε στα ελληνικά τις προσπάθειες που κάνουν οι γερμανικοί σιδηρόδρομοι για να αντιμετωπίσουν τη μάστιγα της κλοπής μετάλλων στο δίκτυό τους:

Περίπου 17 εκατομμύρια ευρώ ζημιά - Προστατευτικά μέτρα -  Τεχνητό DNA που κάνει πολύ ευκολότερη την πιστοποίηση ταυτότητας υλικών - Διεθνής συνεργασία


(Βερολίνο, Μάρτιος 2015) Το περιστατικό έλαβε χώρα στο σιδηροδρομικό δίκτυο στο Ανόβερο: Ξαφνικά στο Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας εμφανίζεται με κόκκινο χρώμα ένα τμήμα της διαδρομής Ανόβερο-Celle. Κανονικά, αυτό σημαίνει ότι υπάρχει κάποια αμαξοστοιχία στο τμήμα αυτό, αλλά κανένα τρένο δεν βρίσκεται τώρα σε αυτόν τον τομέα. Στέλνεται κάποιος υπάλληλος για να ελέγξει τη βλάβη. Τα φωτοσήματα της τηλεδιοίκησης θα παραμείνουν στο κόκκινο μέχρι ο τεχνικός υπάλληλος να ενημερώσει την υπηρεσία ότι μπορεί να εκκαθαριστεί το σφάλμα. Ο τεχνικός της DB και η Ομοσπονδιακή Αστυνομία διαπιστώνουν ότι πολλά μέτρα καλωδίου χαλκού σηματοδότησης εκλάπησαν από ένα καλωδιακό κανάλι δίπλα στις ράγιες. Έτσι, το σήμα πλέον δεν μεταφέρεται στο κέντρο ελέγχου κυκλοφορίας και για λόγους ασφαλείας όλα τα φωτοσήματα θα παραμείνουν προσωρινά στο «κόκκινο».

Τα τρένα από τις δύο κατευθύνσεις σταματούν μπροστά στους ερυθρούς σηματοδότες και συσσωρεύονται πριν από το σημείο. Δεκάδες τρένα με χιλιάδες επιβάτες δεν θα φτάσουν στον προορισμό τους στην ώρα τους σήμερα. Σταδιακά τα τρένα ξεκινούν και πάλι, αρχικά μόνο σε ένα από τα δύο κομμάτια. Παίρνει περισσότερο από τέσσερις ώρες, έως ότου επισκευαστεί η ζημιά και τα τρένα κυλήσουν και πάλι σε δύο κατευθύνσεις με κανονική ταχύτητα. Στο σημερινό συμβάν εμπλέκονται συνολικά 120 τρένα, με συνολικά λεπτά καθυστέρησης πάνω από 2000. Περισσότεροι από 15.000 άνθρωποι θα φτάσουν στον προορισμό τους κατά μέσο όρο μια ώρα αργότερα από το προβλεπόμενο. Μόνο ένα παράδειγμα ενός φαινομένου που η DB αντιμετωπίζει τακτικά: την κλοπή μετάλλων.


Το 2014 με περίπου 1.500 καταγεγραμμένες υποθέσεις κλοπής μετάλλων, σημειώνεται μείωση κατά 15 τοις εκατό σε σχέση με πέρυσι. Αλλά οι επιπτώσεις για τους επιβάτες τρένων παραμένουν σοβαρές: Περίπου 9.000 τρένα έχουν σημειώσει συνολικά περίπου 146 χιλιάδες λεπτά καθυστέρηση λόγω κλοπής μετάλλων. Αν και ο αριθμός των εμπλεκόμενων τρένων μειώθηκε κατά 10 τοις εκατό σε σχέση με το προηγούμενο έτος,ο αριθμός των λεπτών καθυστέρησης, ωστόσο, αυξήθηκε λόγω της σοβαρότητας των ζημιών σε ορισμένες περιπτώσεις. Όμως, ανεξάρτητα από τη σοβαρότητα των επιπτώσεων του κάθε μεμονωμένου περιστατικού το φαινόμενο παραμένει ενοχλητικό για τους επιβάτες της Deutsche Bahn.

Οι κλέφτες στοχεύουν ειδικά σε υλικά όπως ο χαλκός και το αλουμίνιο. Παρόλο που οι τιμές των βασικών μετάλλων έχουν πέσει στην παγκόσμια αγορά σε σχέση με πέρυσι, οργανωμένες συμμορίες χρησιμοποιούν την εμπειρία τους και συγκεκριμένα κανάλια πωλήσεων και εξακολουθούν να κλέβουν μεταλλικά τμήματα των σιδηροδρομικών εγκαταστάσεων.

Η υλική ζημία στην Deutsche Bahn το 2014 από κλοπές μετάλλων, ανέρχεται σε πάνω από 17 εκατομμύρια ευρώ. Σε αυτά δεν περιλαμβάνονται οι δαπάνες προσωπικού που πραγματοποιήθηκαν για τις έρευνες και τις επισκευές, καθώς και ζημίες που προκαλούνται από τις ματαιώσεις τραίνων των DB. 

Οι περιφέρειες όπου εμφανίζονται περισσότερο οι κλοπές μετάλλων είναι η Σαξονία, η Σαξωνία-Άνχαλτ, το Μεκλεμβούργο-Δυτική Πομερανία, το Βερολίνο / Βρανδεμβούργο και η Κάτω Σαξονία και το Ρουρ. Στο στόχαστρο είναι τα καλώδια τροφοδοσίας ηλεκτροκίνησης, τα φέροντα καλώδια υποστήριξης, τηλεφωνικά καλώδια, τα καλώδια γείωσης, το υλικό, συνδέσμων αλλά ακόμη και κομμάτια της ίδιας σιδηροδρομικής γραμμής.

Ωστόσο, οι υλικές ζημιές είναι μόνο η μία πλευρά. Συχνά σημαντικότερες είναι οι επιχειρησιακές συνέπειες - και ως εκ τούτου η μεγάλη ταλαιπωρία για τους επιβάτες. Αν, για παράδειγμα, κλαπεί το καλώδιο γείωσης της ηλεκτροκίνησης ή κάποιο καλώδιο σηματοδότησης η κυκλοφορία των τρένων στη συγκεκριμένη διαδρομή πρέπει να απαγορευτεί πλήρως. Στη συνέχεια, φυσικά θα προκύψουν ακυρώσεις και καθυστερήσεις δρομολογίων. 

Μέρος της στρατηγικής για την καταπολέμηση της κλοπής μετάλλων, είναι η προσπάθεια της DB σε συνεργασία με εμπόρους μετάλλων να κόψει στους κλέφτες, τα κανάλια πωλήσεων.
Αυτό που οι δράστες δεν περιμένουν, είναι οι υπέρογκες αξιώσεις αποζημίωσης της DB. Δεν περιορίζονται μόνο στην αξία των υλικών, αλλά και για τα κοστολόγια που προέκυψαν από τους περιορισμούς στην κυκλοφορία της αμαξοστοιχίας. Για παράδειγμα για μεταλλικά μέρη που αξίας 100 ευρώ, η συνολική ζημία και άρα τα πρόστιμα μπορεί να  ανέρχονται σε περισσότερα από 100.000 ευρώ.

Η κλοπή των τμημάτων του σιδηροδρομικού συστήματος αποτελεί ποινικό αδίκημα και ως εκ τούτου, επιφέρει ποινικές κυρώσεις για τους δράστες. Σύμφωνα με τον ποινικό κώδικα η κλοπή μετάλλων τιμωρείται με ποινή φυλάκισης μέχρι πέντε έτη. Σε ιδιαίτερα σοβαρές περιπτώσεις, που μπορεί να τεθεί σε κίνδυνο η ασφάλεια της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας, η ποινή μπορεί ακόμη και να ανέλθει μέχρι και σε δέκα χρόνια.


Αντιπρόσωποι των DB μαζί με την Ομοσπονδιακή Αστυνομία διανέμουν ενημερωτικά φυλλάδια που προειδοποιούν για την αγορά των κλοπιμαίων και που απεικονίζουν και περιγράφουν τα πιο συνηθισμένα σιδηροδρομικά στοιχεία που κλέβονται. 

Επίσης στο θέμα αυτό υπάρχει συνεργασία της DB με την Deutsche Telekom, και τη γερμανική ένωση των εμπόρων μετάλλων ενώνοντας τις δυνάμεις τους για την καταπολέμηση της κλοπής μετάλλων. 

Εν τω μεταξύ, η Ομοσπονδιακή Ένωση Γερμανικών εταιρειών ανακύκλωσης σιδήρου και χάλυβα και διαχείρισης των αποβλήτων (BDSV), τα ορυχεία Vattenfall Europe, ηThyssenKrupp και άλλες εταιρείες περιλαμβάνονται στην εταιρική σχέση ασφαλείας. Ο πυρήνας της συνεργασίας είναι ένα ηλεκτρονικό σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης, σύμφωνα με το οποίο τα μέλη ενημερώνονται αμοιβαία σχετικά με τις τρέχουσες κλοπές μετάλλων με στόχο να παταχθεί η εμπορία των κλεμμένων υλικών. 



Στη Γερμανία, η συμμαχία έχει ως στόχο να δημιουργήσει ένα πρότυπο "τεχνητό DNA", προκειμένου να διευκολυνθεί το έργο των ερευνών.

Για το σκοπό αυτό, ένα αόρατο υγρό ψεκάζεται με τεχνητό κώδικα DNA στο υλικό. Όταν το υλικό αυτό εξεταστεί κάτω από το μικροσκόπιο εμφανίζεται ένα ολογραφικό λογότυπο των DB. Έτσι το υλικό αυτό συνδέεται αποκλειστικά με την Deutsche Bahn ως ιδιοκτήτη. Ο κωδικός αποτελείται από μικροσκοπικά σωματίδια μετάλλων. Τα σωματίδια είναι ανθεκτικά στον ήλιο, παγετό, βροχή και φωτιά.

Το τεχνητό DNA μπορεί να παραχθεί σε πολλές παραλλαγές - έτσι η DB μπορεί να μαρκάρει τα υλικά της σε κάθε τμήμα διαδρομής και σε κάθε χώρο με επιμέρους κωδικούς. Το τεχνητό DNA είναι επίσης πολύ ανθεκτικό. Χρησιμοποιώντας υπεριώδες φως προσφέρεται ιδανικά σαν ένας μοντέρνος τρόπος για την απόδειξη της κλοπής.

Επιπλέον, οι Γερμανικοί Σιδηρόδρομοι χρησιμοποιούν νέες μεθόδους για να κάνουν την κλοπή λιγότερο ελκυστική. Όσο είναι τεχνικά δυνατόν, αντικαθίσταται το ποσοστό της υψηλής περιεκτικότητας σε χαλκό από φθηνότερα μέταλλα - για παράδειγμα χάλυβας, σε ένα καλώδιο γείωσης.

Πηγή:
- Buntmetalldiebstahl bei der Deutschen Bahn
http://www.deutschebahn.com/presse/duesseldorf/de/hintergrund/themenschwerpunkte/9220670/themendienst_buntmetalldiebstahl.html


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου